hits

#Metoo & #Skyldogskam

4 r gammel ble hun straffet av pappa i dusjen, hun mtte suge han. 5 r gammel skrek hun inn i puten sin da pappa penetrerte henne, hun valgte forlate sin egen kropp. Verden rommer s mange skjebner, s mange grove overgrep og s mange delagte liv. Du skal ikke lenger ut i verden enn i ditt eget nabolag for finne omgivelser som kan vre knusende p barns fremtid. Barna selv er som oftest tause. De henger seg ikke p emneknaggen Metoo. N den siste tiden har jeg ikke kunnet la vre tenke p nettopp barna utsatt for grove overgrep. Jeg har mttet tenke p menneskene som har opplevd overgrep vi ikke en gang klarer  forestille oss. Hva tenker de vel, nr de leser om drlig oppfrsel og seksuell trakassering i avisene? Helt uavhengig av hvor de befinner seg i livets syklus, er det nemlig noe som har gtt i stykker inne i dem, noe som ikke lar seg dele med en hashtagg. Det kan ikke repareres gjennom solidaritet og likestilling, men det br f minst like mye oppmerksomhet som Metoo.

 

 

Seksuelle overgrep omfatter voldtekt, pedofile handlinger, incest, blotting og befling av en person som ikke samtykker. Seksuelle overgrep er forbudt ved lov og likeledes straffbart. Straffeloven omtaler dette som seksualforbrytelser og det er vanlig at seksuelle overgrep medfrer psykiske lidelser, blant annet posttraumatisk stresslidelse. Jeg har tenkt litt p det. Blir egentlig denne alvorlige problematikken stilt i skyggen av Metoo-kampanjen? Metoo handler om seksuell trakassering, som i flge den nye likestillings- og diskrimineringsloven ogs er ulovlig. Seksuell trakassering omfatter unsket seksuell oppmerksomhet med forml om vre krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom. Er det faktisk slik, at vi mener at hashtaggen Metoo fanger alt? Eller er det snn at vi tar voksnes erfaringer med ufine sjekkemetoder og seksuell trakassering p jobb mer alvorlig enn voldtekt, incest og seksuelle handlinger med barn? 

 

Jeg vet ikke hva du tenker, men jeg synes at den groveste type for overgrep og misbruk faktisk drukner i annen sty om dagen og vil gjerne sende ut en varm tanke til alle barna som utsettes for voldtekt, incest og seksuelle handlinger. Jeg snakker ikke om befling av den typen en av vre kvinnelige politikere nylig refererte til, der en kollega strk henne over ryggen under genseren. Jeg snakker ikke om episoder der et kyss stjeles p fest under pvirkning av alkohol. Jeg snakker om befling av en s ufin karakter at den faktisk omfattes av straffeloven. Jeg snakker om den typen som delegger et barnesinn, en fremtid og som splitter opp familier. Jeg snakker om den type seksuelle overgrep som utfres av noen barna elsker og har tillit til. Jeg snakker om seksuelle handlinger og voldtekt fra et menneske som selv har vrt med p sette barnet til verden. Personlig ser jeg p denne type lovbrudd som ett av de aller mest alvorlige. Likevel fr ikke denne type lovbrudd p langt nr s mye oppmerksomhet som Metoo. Klarer vi ikke ha to tanker i hodet samtidig? Orker vi ikke?

 

 

Forst meg rett. Jeg heier frem alle kvinner som opplever drlig oppfrsel og seksuell trakassering i forbindelse med arbeidslivet. Ja i livet forvrig ogs. Jeg heier p alle kvinner som kjemper for likestilling, slik at vi ikke m vre redde for bli utsatt for seksuell trakassering. Jeg synes det er flott at vi vger dele drlige opplevelser og erfaringer. Jeg synes det er topp at vi peker p menn i maktposisjoner som bruker seksuell tilnrming i en maktkamp og jeg synes det faktum at tlegrensen blir lavere som en konsekvens av kampanjen er helt fantastisk. Jeg tror og hper at menn i maktposisjoner opplever at det settes grenser n og at de blir redde for overskride dem i fremtiden. Jeg beklager imidlertid at lovbrudd som tortur av barn, forstummes i skyggen av denne kampanjen. Den gjr ikke det, sier du kanskje. Og jeg spr deg: Nr opplevde du sist et spass omfattende angrep p pedofile, foreldre og andre som forgriper seg p barn, som mange politiske topper, skuespillere og andre profilerte menn har opplevd den siste mneden? Det har kommet som en konsekvens av drlig oppfrsel og seksuell trakassering fra menn som utnytter sin makt ovenfor unge kvinner. Det har vrt en konsekvens av Metoo-kampanjen. En annen konsekvens er etableringen av et utvalg, som har som ml finne passende straff for trakassering i det politiske miljet. Utvalget bestr av en jurist og tidligere statssekretr i Justisdepartementet, han er i godt selskap av en kjent advokat og leder av kvinnenettverket i Arbeiderpartiet og tidligere barne- og likestillingsminister. Nr s vi sist en slik manvrering av kompetanse, ikke minst vilje, til ske lsninger og straffereaksjoner for overgrep p sm og forsvarslse barn? 

 

Hva handler Metoo om? Jo, det handler i frste omgang om at menn i stillinger med makt bruker sex for presse kvinnelige ansatte. Det dreier seg om alt fra unsket seksuell oppmerksomhet, vre seg verbalt eller ikke-verbalt, til kyssing, befling og rene overgrep. Det handler imidlertid like mye om solidaritet og det sttte andre som har opplevd det samme. Det er absolutt ingenting som er greit ved unsket seksuell oppmerksomhet og det er helt avgjrende at vi sier i fra og at trakasseringen fr bde et ansikt og konsekvenser. Samhold gjr oss tffere. Sterkere. Men hvordan kan vi styrke barna som har opplevd srdeles grove former for overgrep? Hvordan gjre dem tffere? Omfattes de av Metoo? Eller er Metoo blitt et uklart begrep? En hvilepute? pner den for ta en type seksuell trakassering som vi faktisk klarer forholde oss til, som vi klarer snakke om og dele med hverandre, mer alvorlig enn tortur av barn? I denne massive pressedekningen den siste mneden har jeg mttet tenke p barna, klientene mine, naboene dine og alle de andre som ikke har en passende emneknagg. Hvordan fler de seg? Barna som har opplevd seksuelle overgrep av sine nre og kjre i mange og lange r. Barna som ikke trr fortelle det til noen. Barna som fler skyld og skam. 

 

 

Jeg vil ikke glemme nevne overgriperne, vre seg han med srdeles drlige sjekketriks, han som gr over streken nr han drikker eller han helt uten dmmekraft og med seksuelle flelser for datteren sin. Jeg nevner ytterpunktene, for det er slik jeg etterhvert opplever fremstillingen i media. Vi henger n ut menn anklaget for upassende oppfrsel med fullt navn, bilde, posisjon og familir status, samtidig som vi nsker skne menneskene som jakter p egne og andres barn, med langt verre forml i tankene. Vi nsker ikke henge ut personer som ikke er dmt av domstolene og skjermer dermed overgripere, samtidig som det foregr en heksejakt p Stortinget as we speak. Det skal ryddes opp i partiene og skapes krystallklare retningslinjer. Debatten om strafferammer og strafferabatter i forbindelse med voldtekt av barn og incest forstummes. Hvordan fler de seg, ofrene, barna, de mest srbare i samfunnet vrt, nr vi fremstiller alvorlig problematikk s ubalansert? Nr ble vi mer opptatt av finne lsninger for voksne mennesker utsatt for alt fra drlige sjekketriks til seksuell trakassering, fremfor redde barna som utsettes for tortur? Klarer vi virkelig ikke begge dele? 

 

En annen ting jeg lurer p, helt avslutningsvis, er om vi lukker ynene for svakheten det feminine alltid har hatt for det maskuline. Det jeg mener, er at kvinner siden tidenes morgen har vrt tiltrukket menn med makt. Vi har latt oss smigre og vi har flrtet. Vi har kysset og vi har gtt til sengs med menn med makt. Ikke alltid av kjrlighet, noen ganger ogs for oppn noe. Vi kan ikke glemme det fullstendig, kan vi vel? Har vi plutselig blitt redde for avvise noen? Eller er vi redde for konsekvensene? Hva er konsekvensene? Dersom noen hadde strket meg p ryggen under genseren mens jeg holdt et foredrag, ville jeg snudd meg og bedt han om la det vre. Joda, det kunne sikkert hatt noen konsekvenser. Kanskje ville jeg ikke blitt forfremmet. Kanskje ville jeg ikke ftt lnnstillegget jeg er blitt lovet. Nr pappa tar med seg sin fire r gamle datter inn i dusjen og tvinger henne til suge seg, fordi han kan og fordi han vil, som straff, har det svrt alvorlige konsekvenser. Det vil faktisk ha konsekvenser for resten av livet hennes. For hvordan hun vil komme til leve livet sitt. Nr pappa penetrerer datteren sin og datteren velger forlate sin egen kropp, gr noe i stykker inne i henne. For evig og alltid. Hun har ikke anledning til  be han om la vre. Hun vet ikke en gang om andre fedre gjr det samme med dtrene sine. Hun fr frst vite det etter at skaden er skjedd.

 

"Metoo" er penbart en viktig emneknagg, men ikke la den forstumme "Skyldogskam". Det er opp til oss. La oss gi barna den samme kampviljen og den samme innsatsen som vi har vrt vitne til den siste mneden. Vi vet at vi kan og vi vet at barna fortjener det.

 

Dersom du eller noen du kjenner har behov for juridisk bistand, se www.barnejuristen.no for tilbud om juridisk veiledning. Flg gjerne Barnejuristen p Facebook og Instagram, med stadig nye oppdateringer, ikke minst viktige temaer rundt barna vre.

Og du, takk for at du leser! <3

12 kommentarer

Kristine Sontum

14.01.2018 kl.00:46

Takk for en fin blogg. Her har du meg kjenner meg igjen! Akkurat som du skriver om barnet i meg. Store konsekvenser bli seksuelkt misbrukt av sin egen biologiske far. Forlot kroppen i smerte jeg og. Helt uforstelig!! Fordi jeg ikke klarer leve med denne sannheten hele tiden hver dag er personligheten min splittet opp noe som er utrolig vondt forholde seg til. Snne hverdagslige ting blir ofte s bagatellaktig. Og skulle kommunisere med mennesker uten traumebakgrunn er som vre en alien.... Takk for artikkelen og for lyset som blir satt p alvoret ulovligheten ved slike gjerninger. Det rareste er at politiet gjr altfor lite med slike saker. vi avhrte deg, men fordi du ikke klarer fortelle alt som skjedde i detalj (det blir for overveldende) s tror vi heller du er en lgner eller gal enn ta til etterflge alvoret p sinnet slike grove overgrep p barn fr. Ingen vet hvor stor skade jeg har tatt av det her bortsett fra at psykologer og min nrmeste har sett en god del av alvoret og kampen dette medflger. Takk. Fortsett tal p vre minste sine vegne jeg trenger det samfunnet trenger det barna ikke minst trenger det!!!!

Barnejuristen

14.01.2018 kl.21:08

Kjre Kristine Sontum, takk for din tilbakemelding og for at du leser bloggen. Det er utrolig leit hre hva du har mttet oppleve og hva dine opplevelser har medfrt. At du p toppen av det hele fler deg sviktet av systemet er grusomt, men du er dessverre ikke alene. Du vet sikkert at det finnes flere mter fle seg trodd p, bortsett fra f vedkommende domfelt. Jeg hper du orker og etterhvert finner veien dit, slik at du fr fred med deg selv. Det er ikke din skyld og du er en survivor. Glem aldri det. <3 Jeg sender deg mange gode tanker og lover at jeg skal fortsette sette fokus p barnas rett til en trygg oppvekst.

Petter

14.01.2018 kl.19:06

Jeg er enig i at det er veldig viktig at slike ting ikke havner i skyggen.

Jeg er derimot uenig i at #metoo sender skygger over slike saker, snarere tvert i mot. Av alle emnetags som finnes p Twitter og andre SoMe er ikke #metoo en motpol. Begge trekker i samme retning. Alt #metoo gjr er oppfordre til si fra om denne typen overgrep, helt fra de hendelsene som bare skyldes drlige sosiale antenner og forskjellige perspektiver, til de grovere sakene som br anmeldes og som kan gi tunge mentale sr. At man str fram med de mer "hverdagslige" problemene er ikke en trussel mot de tunge problemene. Meldinger av typen #perfectMe, og #notMyProblem er langt strre trussel.

Beklager hvis dette oppleves som negativt. Som sagt sttter jeg fokuset p dine typer saker. Jeg mener bare at fokus p begge er positivt, og derfor virker det feil gjre to gode saker som trekker i samme retning til motpoler.

Barnejuristen

17.01.2018 kl.21:26

Hei Petter, og takk for tilbakemeldingen din. Jeg forstr i stor grad hva du mener, men jeg personlig synes kampanjen har sporet helt av. Jeg oppfatter signaleffekten som sendes de som har vrt utsatt for grove overgrep, srlig tenker jeg p barna, er at menn som utver unsket seksuell oppmerksomhet endelig m st til rette for det, samtidig som ufattelig mange som forgriper seg p nettopp barn slipper unna. Jeg mener det er mildt sagt svrt uheldig. Jeg skulle nske barnas skjebne ville vekke like stor harme i bde befolkningen og i politikken, som unsket seksuell oppmerksomhet i arbeidslivet har gjort den siste tiden. Jeg nsker slett ikke gjre to gode saker til motpoler, jeg synes vi br kunne klare fronte begge dele, for disse to gruppene kan aldri, slik som jeg oppfatter det, bli til en.

Anne M-67 generation

14.01.2018 kl.22:38

Ja, dette er meg det. Snn var min barndom. Ikke min far, men min onkel.. Mitt liv er for alltid delagt, ikke bare p det psykiske planet, men ogs det fysiske, med skader p unevnelige plasser...S disse "buhu han tok litt p meg" burde hatt sin egen knagg henge slikt p, ikke #MeeTo, som er for de med ekte traumer, det vre seg misbrukte som barn, voldtektsutsatte eller ftt utfrt vold i form av slag og spark...

Barnejuristen

17.01.2018 kl.21:36

Kjre Anne M og takk for din tilbakemelding. Det er fryktelig trist hre hva du har mttet erfare og det er srlig skjebner som din jeg har i tankene. Jeg nsker meg minst like mye oppmerksomhet rundt den type deleggelse som du har mttet oppleve, som de historiene vi leser daglig om i mediene for tiden. Minst. Jeg sender deg gode tanker og husk; ingenting av det du har mttet lide gjennom er din skyld, du er en survivor. <3

Anonym

15.01.2018 kl.12:09

Tror kanskje ikke s mange vet hvor vanlig dette med pedofili, incest etc er?

Jeg er enig med deg!!! Dette burde virkelig mer frem i lyset. Jeg har aldri vrt usatt for noe slikt, men jeg har 2 dtre p 6 og 9 r som gr p skolen, sfo, fotball. Jeg er redd for hva dem kan mte p utenfor familien, tenker p barnehageonkler, lrere, trenere etc

Barnejuristen

17.01.2018 kl.21:53

Hei og takk for tilbakemeldingen din. Jeg tror beklageligvis du har rett, problematikken er nok mer utbredt enn det vi orker ta inn over oss. Det eneste vi kan gjre er ta godt vare p barna vre og kjempe sammen for et system som viser strre rettferdighet for nettopp barna, enn det det gjr i dag.

19.01.2018 kl.04:29

Saklig lei av all denne "Likestillingen av kvinner" og "Kvinner blir seksuelt trakkasert." Damene er like gale som menn, og dere er for lengst sidestilt, det dere prver p idag, er og komme over, diktere hvordan livene deres kan bli best mulig uavhengig av hvordan det pvirker andre, det er greit (Ikke greit selvflgelig) at damer har blitt undertrykt i mange rhundrer, men det er ikke tilfellet lengre, og har ei heller vrt tilfellet p noen tir. Det dere prver p idag, er og bli likestilt med menn men samtidig behandlet som prinsesser og dronninger, det er hykler fakter og direkte motbydelig.

38 gamle kvinnelige kulturministeren serverte en mindrering alkohol og voltok han p en ker, hvor er henne blant alle mannfolka som diskriminerer?

Du hrer mest om mannfolk fordi dem er i langt flere maktposisjoner enn kvinnfolk, ikke fordi dem p noen som helst mte er over kvinner, men fordi dem rett og slett er smartere. Og nr det er flere mannfolk enn kvinnfolk i slike maktposisjoner, s er det helt naturlig at menn er det du hrer mest om, men ikke tro ett eneste sekund at dere kvinnfolk er noe bedre, p mange omrder er dere langt vrre, da mannfolk generelt ikke gr rundt og tror dem er s deilige slik det motsatte skjnn har en tendens til og tro.

Jeg har alltid syntes at det er s rart at alle jobbene damer og menn anser som "en jente sin jobb" er det menn som er verdens beste i, matlaging blant annet. Og jobber som bde damer og menn anser som en "mann sin jobb" er det.... wait for it... menn som er aller best til i verden. Dere vil likestilles 110% med mannen, nr i heiteste huleste skal det g opp for dere at det ALDRI vil skje? Ikke fordi man ikke vil, men fordi naturen ikke tillater det. Du ble fdt ett kvinnfolk, kvinnfolk str svakere, det kalles "naturens gang", lev med det, slik er det bare.

Barnejuristen

21.01.2018 kl.10:43

Jeg takker for innlegget ditt og m fastsl at vi p ingen mte har den samme oppfatning av tingenes tilstand. Ha en fortsatt god helg.

Tigermamma

20.01.2018 kl.18:48

Jeg blir skremt av lese ovenstende kommentar om kvinners niv av likestilling i samfunnet. Og hva vil du egentlig si her? Er vi sidestilte, eller m vi bare finne oss i at vi er underdanige og underordnet alle de smarte mennene i lederstillinger? Argumentasjonsrekken din er, p sitt beste, syltynn og inkonsekvent, og jeg sitter og tenker at holdninger som dine er grunnen til at kampanjer som #metoo i det hele tatt er eksisterer.

Barnejuristen

21.01.2018 kl.10:44

Kjre Tigermamma, takk for at du flger bloggen og takk for tilbakemeldingen din. <3

Skriv en ny kommentar

Barnejuristen

Barnejuristen

46, Tnsberg

Jeg er juristen med en sregen interesse for barns rettigheter, ikke minst deres rett til en voldsfri oppvekst. Jeg er barnejuristen, for barnet i deg og barnet ditt. Jeg er i tillegg den samfunnsengasjerte borger, som ser at noe m gjres og priser meg lykkelig fordi jeg kan. Jeg er mammaen, som nsker det aller beste for barnet mitt, og alle de andre barna der ute. Jeg er barnet, som har ftt lre mye om Norges mest underkommuniserte samfunnsproblem - vold i nre relasjoner. Jeg er ogs kvinnen midt i livet, som ser muligheter fremfor begrensninger, men som likevel er meget klar over utfordringene. Jeg er barnejuristen, som ser det som min oppgave belyse, forebygge og engasjere. Jeg er Hilde Charlotte Sjlett.

Kategorier

Arkiv